Spotřebitelské chování má mnoho různých dimenzí, součástí a zákoutí, které
ovlivňují jeho výslednou podobu. Jde jednak přímo o nákupní chování, které samo
o sobě je procesem, který začíná fází zjišťování informací o určitém produktu,
zvažování jeho benefitů, explicitních i implicitních nákladů a různých alternativ, a
končí reálným nákupem. Spotřebitelské chování jako celek pak souvisí i s tím, jak
probíhá spotřeba produktu, bez ohledu na to, zda spotřebitel byl i nakupujícím.
Všechny tyto fáze procesu jistě mohou být a také jsou předmětem jak
akademického, tak i ryze praktického, obchodně orientovaného výzkumu.
V této monografii se na problém díváme ještě poněkud šířeji. To, jak člověk
nakupuje nebo spotřebovává určité produkty či skupiny produktů, může být
vnitřně (tzn. mezi různými produkty samotnými) provázáno velmi hustou sítí
vztahů. Kromě toho ale nákupní a spotřebitelské chování jistě souvisí (a tato
souvislost jistě může být jak příčinně-důsledkové povahy, tak může být i čistě
korelační) také s dalšími oblastmi lidských zájmů, názorů či preferencí, které se
mohou také dotýkat nějakých „produktů“ (např. v rovině politické), ale mohou být
také čistě otázkou osobnostního či „morálního“ nastavení člověka.
Právě tyto souvislosti se snaží zde předkládaná monografie mapovat. Její závěry
jsou založeny na dlouhodobém kvantitativním výzkumu, který sleduje postoje lidí
k celkem devatenácti okruhům nejrůznějších „entit“, které mohou mít povahu
produktovou, ale i čistě hodnotovou. Cílem je pak především ukázat vztahy mezi
těmito oblastmi (vzhledem k povaze výzkumu, který je realizován formou
dotazování, jde pak o vztahy ponejvíce korelační povahy). Takto vymezený objekt
zkoumání pak již není chápán jen jako „spotřebitelské chování“, ale jako
„spotřebitelské preference“, což je širší pojem, který by se samozřejmě ve
skutečnosti mohl týkat i jiných věcí mimo zde mapované okruhy entit.
Tato monografie je zaměřena na jeden ze zmíněných devatenácti okruhů, jímž jsou
preference v oblasti hmotných produktů, které jsou zde specificky zkoumány ve
skupině osob ve věku nad 50 let (včetně). Jsou zde samozřejmě prezentovány
výsledky všech sledovaných okruhů (kapitola 3), oblast hmotných produktů je
nicméně analyzována do větších podrobností (kapitoly 4, kde jsou analyzovány
rozdíly v preferencích u různých demografických a geografických skupin, a 5, kde
je představena behaviorálně orientovaná spotřebitelská typologie), je však
zkoumán i vztah k okruhům ostatním (což se děje zejména v Příloze I.).
ISBN: | 978-80-7678-215-0 |
EAN: | 9788076782150 |
Počet stran |
845 stran |
Datum vydání |
15. 12. 2023 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
český |
Vazba |
e-kniha - pdf |
Autor: |
Radim Bačuvčík |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
999 - nezařazeno |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Volně dostupné na http://hdl.handle.net/10563/52486 |