Spojení: +420 272 660 644
Registrace Přihlásit se


Zapomenuté heslo

Žánry extenzivní řeči učitele ve výukové komunikaci

Zájem výzkumníka o komunikaci probíhající ve školní třídě může být v současnosti nasměrován dvěma proudy. Snaží se buď odhalit aktuální proměny komunikace, jak je ovlivňuje kupříkladu využití technologií, nebo hledá odpovědi na otázky týkající se neodhalených míst v dosavadních poznatcích. Tato kniha je odrazem druhého uvedeného případu. Jejím cílem je nahlédnout „pod pokličku“ komunikace mezi učitelem a žákem ve třídě se zaměřením na aspekt řeči učitele, jaký nebyl prozatím zcela prozkoumaný, a zodpovědět otázky, které se vážou konkrétně k extenzivitě promluv učitele. Vstoupit na pole výzkumu komunikace ve školní třídě není jednoduché rozhodnutí. Můžeme konstatovat, že studie badatelů jednotlivců i celých výzkumných týmů v oblasti výukové komunikace patří k tradicím českého i zahraničního pedagogického výzkumu. Po „boomu“ zkoumání různých aspektů této komunikace v 70. letech v zahraničí a o dvacet let později také v českém prostředí se může zdát, že většina podstatných aspektů této komunikace byla již objevena i přezkoumána. Výzkumy interakce a komunikace ve výuce se zaměřují na různé oblasti, badatelé tak mají dnes širokou představu o tom, jak probíhají interakce mezi učitelem a žáky, jaké formy a funkce nacházíme v komunikaci ve třídě a jaký je jejich vliv na žákovo učení (Mercer & Dawes, 2014). Přehled o vývoji výzkumů v českém prostředí včetně odkazů na vliv zahraničních prací i náměty k diskuzi získáváme ve studiích Mareše (2009) nebo Janíkové (2009). Podle Mareše (s. 14) nastal po roce 1989 rozvoj výzkumu směrem k rozšíření zájmu o procesuální proměnné, tedy průběh dění ve třídě se snahou zachytit skutečnou podobu komunikace a zahrnující také komunikaci mezi žáky navzájem namísto tradičního pohledu na přenosy mezi učitelem a žákem. Zároveň se dalším výzkumným polem staly proměnné kontextové jako klima třídy či kultura školy. V posledních dekádách pak 10 významný posun v českém i mezinárodním měřítku souvisí s příchodem diskuzí nad učením a vyučováním re?lektující zájem o kognitivní a lingvistické procesy výukové komunikace (Applebee, Langer, Nystrand & Gamoran, 2003).
ISBN:978-80-7678-051-4
EAN:9788076780514
Počet stran 158 stran
Datum vydání 14. 12. 2021
Pořadí vydání První
Jazyk český
Vazba měkké desky, lepená brožura oříznutá po třech stranách
Autor: Hana Navrátilová
Nakladatelství Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Tématická skupina 999 - nezařazeno
Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Elektronická verze dostupná na
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace