Zájem výzkumníka o komunikaci probíhající ve školní třídě může být v současnosti
nasměrován dvěma proudy. Snaží se buď odhalit aktuální proměny komunikace,
jak je ovlivňuje kupříkladu využití technologií, nebo hledá odpovědi na otázky
týkající se neodhalených míst v dosavadních poznatcích. Tato kniha je odrazem
druhého uvedeného případu. Jejím cílem je nahlédnout „pod pokličku“ komunikace
mezi učitelem a žákem ve třídě se zaměřením na aspekt řeči učitele, jaký nebyl
prozatím zcela prozkoumaný, a zodpovědět otázky, které se vážou konkrétně
k extenzivitě promluv učitele.
Vstoupit na pole výzkumu komunikace ve školní třídě není jednoduché rozhodnutí.
Můžeme konstatovat, že studie badatelů jednotlivců i celých výzkumných
týmů v oblasti výukové komunikace patří k tradicím českého i zahraničního pedagogického
výzkumu. Po „boomu“ zkoumání různých aspektů této komunikace
v 70. letech v zahraničí a o dvacet let později také v českém prostředí se může zdát,
že většina podstatných aspektů této komunikace byla již objevena i přezkoumána.
Výzkumy interakce a komunikace ve výuce se zaměřují na různé oblasti, badatelé
tak mají dnes širokou představu o tom, jak probíhají interakce mezi učitelem
a žáky, jaké formy a funkce nacházíme v komunikaci ve třídě a jaký je jejich vliv
na žákovo učení (Mercer & Dawes, 2014). Přehled o vývoji výzkumů v českém
prostředí včetně odkazů na vliv zahraničních prací i náměty k diskuzi získáváme
ve studiích Mareše (2009) nebo Janíkové (2009). Podle Mareše (s. 14) nastal po
roce 1989 rozvoj výzkumu směrem k rozšíření zájmu o procesuální proměnné,
tedy průběh dění ve třídě se snahou zachytit skutečnou podobu komunikace
a zahrnující také komunikaci mezi žáky navzájem namísto tradičního pohledu
na přenosy mezi učitelem a žákem. Zároveň se dalším výzkumným polem staly
proměnné kontextové jako klima třídy či kultura školy. V posledních dekádách pak
10
významný posun v českém i mezinárodním měřítku souvisí s příchodem diskuzí
nad učením a vyučováním re?lektující zájem o kognitivní a lingvistické procesy
výukové komunikace (Applebee, Langer, Nystrand & Gamoran, 2003).
ISBN: | 978-80-7678-051-4 |
EAN: | 9788076780514 |
Počet stran |
158 stran |
Datum vydání |
14. 12. 2021 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
český |
Vazba |
měkké desky, lepená brožura oříznutá po třech stranách |
Autor: |
Hana Navrátilová |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
999 - nezařazeno |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Elektronická verze dostupná na |