Britský spisovatel Neil Gaiman v jedné ze svých přednášek o literatuře popisuje, že podstatou každého příběhu je to, co hlavní hrdina chce a potřebuje. Její nenaplňování pak
vede ke konfliktu, který posunuje děj kupředu.
Už dlouho před tím, než jsem začal psát řádky této publikace, jsem dobře věděl,
že hlavní hrdina tohoto příběhu – tuzemský systém neformálního vzdělávání – usiluje
o něco stěžejního, a to větší účast dospělých. Účast, která by byla přinejmenším srovnatelná se státy na západ od českých hranic. Napovídaly tomu nejen národní i mezinárodní
dokumenty, ale i prohlášení politických představitelů, zástupců vzdělávacích organizací
a zaměstnavatelů. Tento cíl se však v roce 2011, kdy jsem ho začal více sledovat, zdál
být v nedohlednu – každoročně se do systému zapojovala jen třetina osob starších
pětadvaceti let.
Nejprve jsem se tématu věnoval jen okrajově jako doplňku svého tehdejšího zájmu
o formování státních aparátů v Evropě. Postupně jsem se k němu vracel čím dál častěji.
Při hledání příčin marné snahy o růst počtu účastníků neformálního vzdělávání, která
byla zřetelná už v roce 2005, jsem téma zkoumal nejprve teoreticky, pak epistemologicky
a metodologicky a nakonec od roku 2013 i empiricky. K tomu mi pomáhaly jak projekty
dlouhodobého koncepčního rozvoje, které byly realizovány v rámci Centra výzkumu
Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, tak později i projekt GA ČR
Bílá místa neformálního vzdělávání v České republice: Neúčastníci a jejich sociální světy.
V jejich rámci jsem společně se svými kolegy zkoumal rozmanité aspekty účasti dospělých
v neformálním vzdělávání, ať se jednalo o faktory determinující účast, o úlohu genderu,
o percipované bariéry nebo o motivaci k zapojování se do této formy sociální praxe.
Zlom pro mne přišel v roce 2018, kdy jsem se začal podrobněji zabývat výsledky
mezinárodního šetření Adult Education Survey z roku 2016, které poukazovalo na výrazné
zvýšení účasti dospělých – do neformálního vzdělávání se zapojoval téměř každý druhý
dospělý. Česká republika dohnala Západ a vypadalo to, že hrdina mého příběhu dostal,
co chtěl.
Vyvstal však jiný problém. V průběhu dalších analýz se objevovala nová zjištění.
Triumf neformálního vzdělávání byl doprovázen změnou motivace jedinců, místo starých
bariér se objevovaly bariéry nové a nerovnosti, které ovlivňovaly šance na zapojení dospělých, se přesunuly na obecnější úroveň, místo aby zmizely. Přesto mi ani jeden z těchto
jevů nepřipadal jako konflikt, který by byl pro další vývoj zdejšího systému neformálního
vzdělávání určující. Konflikt je totiž dle mého soudu jinde, v celkovém zaměření – funkci –
celoživotního vzdělávání, které se tradičně pohybuje mezi humanizujícím rozměrem, jehož
cílem je rozšiřovat poznání, reflexivitu a uvědomění si možností dospělých, a tím také
rozšiřovat svobodu jejich voleb, a ekonomizujícím pojetím, jehož cílem je rozvíjet pracovní
7
sílu dospělých, průběžně doplňovat jejich znalosti a dovednosti, a přinést jim tak lepší
zaměstnatelnost na trhu práce. Právě naplňování potřeby vyšší účasti v neformálním
vzdělávání toto ústřední dilema neřeší, ale vyhrocuje a po roce 2016 vede k mnohem
většímu přimknutí k ekonomizujícímu chápání organizovaného učení. Proto je výsledný
triumf neformálního vzdělávání podstatně křehčí a pomíjivější a svedený na cestu, která
nemusí být perspektivní a celospolečensky prospěšná.
Cílem této publikace je převyprávět příběh vývoje systému neformálního vzdělávání
v České republice jako problém růstu účasti dospělých v neformálním vzdělávání a jevů,
které ho proměňovaly. Práce se snaží odpovědět na otázku, proč se účast na systému
vyvíjela tak, jak se vyvíjela, a proč má dnes takovou podobu, jakou má.
Při psaní textu jsem nebyl nikdy sám, což mi významně usnadňovalo práci. Intenzivně
jsem čerpal ze spolupráce s kolegy z Centra výzkumu Fakulty humanitních studií, s nimiž
jsem realizoval celou řadu kvantitativních i kvalitativních šetření a analýz. Upřímné díky
patří především Iloně Kočvarové a Jitce Vaculíkové, s nimiž jsem publikoval mnoho studií. Výsledky některých z nich se staly empirickým jádrem kapitol prezentovaných níže.
Kromě toho jsem se snažil nepromarnit dobře míněné rady svých zahraničních
kolegů – Ellen Boeren a Kjella Rubensona, kteří mi věnovali svůj drahocenný čas
a s trpělivostí a nadšením sobě vlastním doplňovali mé nedostatky a omyly v oblasti
(ne)účasti dospělých na celoživotním vzdělávání.
Výrazně mi pomohli i Tomáš Karger a Soňa Vávrová, kteří celý rukopis laskavě pročetli a podrobili kritice. Pokud jsem jejich připomínek, námětů a doporučení nedbal, je
to ve výsledku jen a jen má hloupost.. Tomášovi děkuji nejen za ostražitou kritiku, ale
i za podporu a tvůrčí dialog, kterým mne v posledních letech doprovázel. Bez něj bych
nebyl badatelem, jakým jsem. Soně děkuji navíc i za věci, které nikdo jiný nevidí a vidět
nemůže – že akceptovala cenu, kterou jsem za psaní zaplatil, a že se stala ustavičným
svědkem mé přítomnosti. Jen já vím, jak je to obtížné.
Robert Kegan v textech o učení dospělých odlišuje dvě modality – formativní a transformativní učení. Zatímco první odkazuje ke změnám toho, co víme, druhé odkazuje ke
změně způsobu, jak něco víme. A právě tím se pro mě stalo psaní předkládané publikace.
ISBN: | 978-80-7454-986-1 |
EAN: | 9788074549861 |
Počet stran |
232 stran |
Datum vydání |
11. 11. 2021 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
český |
Vazba |
e-kniha - pdf |
Autor: |
Jan Kalenda |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
2 - Společenské vědy; osvěta |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Volně dostupné na http://hdl.handle.net/10563/50096 |