Cílem přednášky je vyjádřit důležitost výuky i vědecké tvůrčí činnosti zabývající se tématem monopolu (z hlediska teorie i praxe) jako významné součásti znalostí budoucího ekonoma. Monopol (z řec. mónos = jediný, pōleîn = prodávat) je tržní struktura, v níž je určité zboží (nebo služba) nabízeno jediným výrobcem. Monopolista má výsadní postavení, je bez konkurence a libovolně stanoví množství nabízeného zboží (služeb) či cenu. Důsledkem existence monopolních cen dochází k selhání trhu. V soudobé ekonomice se monopol projevuje zejména v odvětví produkce užitkové a pitné vody, telekomunikací, řízení letového provozu a produkce minerálních vod. V ekonomické teorii rozlišujeme přirozený monopol, monopol kontroly zdrojů nezbytných pro výrobu určitého statku, administrativní monopol či právní restrikce v podobě patentů a ochranných práv autorů. Monopolní zisk zajišťuje nejen postavení firmy jako monopolního výrobce na trhu, ale tento zisk dále zvyšují tři základní formy cenové diskriminace (I, II, III). Monopol představuje i v zemědělství a potravinářství formu tržního chování, která je extrémní formou. Existuje vždy potencionální konkurence vyvolaná dříve nebo později vznikem substitučních statků vlivem technického rozvoje v ostatních odvětvích.
ISBN: | 978-80-7678-199-3 |
EAN: | 9788076781993 |
Doporučená cena: | 50 Kč |
Počet stran |
24 stran |
Datum vydání |
10. 11. 2023 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
český |
Vazba |
měkké desky, lepená brožura oříznutá po třech stranách |
Autor: |
Karel Šrédl |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
999 - nezařazeno |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Určeno pro potřeby UTB ve Zlíně |