Otevřené matematické problémy v analýze představují prostředek pro pozorování
nejen konceptuálních, ale i procedurálních vědomostí žáků. Vzhledem na širokou
škálu možností pro řešení otevřeného matematického problému není dopředu jasný
řešitelský postup žáků. Při hodnocení se tak klade důraz samozřejmě na správnost
výsledku, ale taktéž na provedení postupu písemného řešení. Hodnocení řešení
žáků otevřených matematických problémů tak bývá silně ovlivněno subjektivním
názorem hodnotitele. Cílem publikace je tak identifikace a analýza projevených
matematických kompetencí žáků v písemných řešeních otevřených matematických
problémů žáků pro vytvoření universálního nástroje pro hodnocení písemných
řešení žáků. Právě identifikace matematických kompetencí žáků je klíčová pro
vytvoření potřebného nástroje. Za vhodný hodnotící nástroj byla využita rubrika
jako hodnotící tabulka. Základ pro hodnocení matematických kompetencí bude
tvořen prostřednictvím šesti úrovní dimenze kognitivních procesů Revidované
Bloomove taxonomie vzdělávacích cílů. Popis šesti úrovní pro rubriky pro hodnocení
matematických kompetencí v písemných řešeních žáků je vytvořen pro atributy
jako písemný projev žáků a míra kreativity v manifestovaných písemných řešeních
žáků. V publikaci je podrobně popsaný postup tvorby systému rubrik jako i popis
úrovní pro všechny vybrané atributy. Jejich aplikace je ukázaná na autentických
řešeních žáků v soutěži s názvem Matematický B-day, a taktéž na řešeních otevřených matematických problémů budoucích učitelů pro primární vzdělávání.
ISBN: | 978-80-7678-045-3 |
EAN: | 9788076780453 |
Počet stran |
118 stran |
Datum vydání |
16. 11. 2021 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
slovenský |
Vazba |
e-kniha - pdf |
Autor: |
Kristína Ovary Bulková |
Autor: |
Janka Medová |
Autor: |
Soňa Čeretková |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
999 - nezařazeno |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Volně dostupné na http://hdl.handle.net/10563/50097 |