Jedním ze základních záměrů vyučování matematiky na 1. stupni základních škol, a s tím související přípravou v předškolním vzdělávání, je budování pojmu přirozeného čísla. Právě pojem přirozeného čísla je velmi komplexní. Na to, aby žáci uvedený pojem správně pochopili, je potřebné poznat i další pomocné pojmy. Učitel by měl ovládat základní pojmy teorie množin a logiky přinejmenším na intuitivní úrovni. Cílem této učebnice je prohloubit vědomosti budoucích učitelů v mateřské škole a budoucích učitelů na 1. stupni ZŠ z oblasti výrokové logiky a teorie množin. Od čtenáře nevyžadujeme speciální matematické znalosti, cílem je podpořit a rozvíjet logické myšlení, které je nezbytné nejen v matematice, ale také v jiných vzdělávacích oborech nebo vyučovaných předmětech. První tři kapitoly obsahují matematický základ výrokové logiky a teorie množin, které jsou potřebné pro pochopení úlohy rozvoje matematických představ u dětí předškolního a mladšího školního věku. V každé kapitole je vysvětlený matematický obsah doplněný o příklady s popsaným řešením a úlohami pro zopakování. Kapitola je zakončená cvičením pro upevnění učiva. Poslední kapitola obsahuje metodické poznámky, vysvětlující aplikaci matematických vědomostí pro správný rozvoj matematického myšlení do tvorby aktivit a úloh v mateřské škole a na 1. stupni ZŠ. Jak už bylo zmíněno, tyto pojmy můžeme chápat jako prostředek na budování poznatků o přirozených číslech a ne jako cíl vyučování. Pomocí poznatků, které souvisejí s pojmem množina, se systematicky a cílevědomě rozvíjejí matematické vědomosti žáků. Myšlení žáků se rozvíjí také tím, že poznatky se osvojují na základě indukce a zobecňování, činnostmi, pokusem, logickou úvahou, deduktivním způsobem apod. Logické myšlení se rozvíjí také seznamováním se s některými prvky logiky bez používaní odborných termínů.
ISBN: | 978-80-7678-218-1 |
EAN: | 9788076781181 |
Počet stran |
92 stran |
Datum vydání |
18. 12. 2023 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
český |
Vazba |
e-kniha - pdf |
Autor: |
Kristína Ovary Bulková |
Autor: |
Anna Tirpáková |
Autor: |
Lubomír Sedláček |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
999 - nezařazeno |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Volně dostupné na http://hdl.handle.net/10563/52488 |