Předložená disertační práce se zaměřuje na důležitou oblast vzdělávací
politiky, které je především v zahraniční odborné literatuře věnováno stále více
pozornosti – sociálním a emocionálním potřebám žáků s tělesným postižením,
kteří byli v průběhu svého sekundárního vzdělávání individuálně integrováni do
škol hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část práce ukotvuje zvolenou
problematiku, přičemž akcent je kladen na charakteristiku vybrané cílové
skupiny – adolescentů s vrozeným tělesným postižením – z hlediska
somatického, psychosociálního a edukačního. Dále si všímáme sociálních
specifik, které mohou být s vrozeným tělesným postižením spjaty, a determinují
tak žákovo začlenění a participaci v prostředí střední školy. Teoretický rámec je
pak uzavřen kapitolou o sociálních a emocionálních potřebách žáků jako
součásti integrativní edukační praxe, a to s přihlédnutím k jejím aktuálním
trendům, činitelům a psychosociálním aspektům.
Empirická část práce představuje nejenom metodologické pozadí autorského
výzkumu, ale především jeho výsledky. Hlavním cílem realizovaného
kvalitativního výzkumu bylo zjistit, jak deset absolventů s vrozeným tělesným
postižením (dětskou mozkovou obrnou či spinální svalovou atrofií)
retrospektivně reflektuje naplňování svých sociálních a emocionálních potřeb
v prostředí střední školy. Data získaná skrze polostrukturovaná interview byla
analyzována za využití analytických postupů situační analýzy, jež je řazena ke
druhé generaci zakotvené teorie. Jako sekundární metoda sběru dat byla zvolena
analýza legislativních, kurikulárních a strategických dokumentů české
vzdělávací politiky, ale i dokumentů vydaných na evropské úrovni, a to s cílem
posoudit, nakolik jsou v nich reflektovány sociální a emocionální potřeby žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami. Na základě vyvozených závěrů jsou
formulována doporučení do praxe, nastíněn aplikační rozměr práce, ale
i diskutovány možnosti dalšího výzkumu ve zvolené oblasti.
ISBN: | 978-80-7454-741-6 |
EAN: | 9788074547416 |
Počet stran |
82 stran |
Datum vydání |
07. 06. 2018 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
český |
Vazba |
e-kniha - pdf |
Autor: |
Magdalena Hanková |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
2 - Společenské vědy; osvěta |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Vydáno elektronicky, adresa zavěšení: https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/41625/hankov%C3%A1_2018_teze.pdf?sequence=1&isAllowed=y |