Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou domácí přípravy žáka
na prvním stupni základní školy. Předmětným zájmem se stává rodič dítěte.
Teoretická východiska uvádějí do souvislostí vztah školy a současné rodiny
v kontextu zapojení rodiče do domácí přípravy žáka na vyučování. V průniku
vědních disciplín jsou vymezeny klíčové pojmy aktér a aktérství. Výzkumným
cílem bylo odhalit a vysvětlit, jak se projevuje rodič, zejména matka, jako aktér
domácí přípravy dítěte na vyučování a současně jaké atributy aktérství
se v domácí přípravě vymezují. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno
v průběhu dvou let ve třech etapách, nejprve prostřednictvím
17 polostrukturovaných interview s převážně vysokoškolsky vzdělanými rodiči
žáků primární školy, poté pozorováními ve 3 rodinách a následně
polostrukturovanými interview s vybranými 3 matkami žáků na prvním stupni
základní školy. Data byla analyzována v kontextu paradigmatického modelu
zakotvené teorie s využitím axiálního kódování. Výzkumná zjištění odkrývají
interní hlediska zkoumaných rodičů, ve kterých se aktérství rodiče, intenzivně
percipováno matkami aktérkami, projevuje v přístupu k domácí přípravě.
Podmínky domácího managementu, utvářené v oblastech času, prostoru,
monitoringu motivace a kontroly emocí dítěte i rodiče, udávají ráz
i kvalitu domácí přípravy. Rodič jako aktér jedná v domácí přípravě s cílem
dosáhnout určité změny, zvolené způsoby a strategie směřují k dosažení úspěchu
dítěte ve škole a satisfakci rodiče za vynaložené úsilí a snahu projevovanou svým
aktérstvím v domácí přípravě.
ISBN: | 978-80-7454-836-9 |
EAN: | 9788074548369 |
Počet stran |
40 stran |
Datum vydání |
19. 06. 2019 |
Pořadí vydání |
První |
Jazyk |
český |
Vazba |
e-kniha - pdf |
Autor: |
Barbora Petrů Puhrová |
Nakladatelství |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
Tématická skupina |
999 - nezařazeno |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Vydáno elektronicky - volně dostupné na http://hdl.handle.net/10563/43792 |