Studie si klade za cíl vytvořit teorii reflexe postižení u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. V další části si studie klade za cíl analyzovat vliv reflexe na školní a sociální integraci takto postižených jedinců. Teoretickými východisky jsou sociální konstruktivismus, sociální model postižení, vývojová psychologie Jeana Piageta a poststrukturalistické koncepty těla. Metodologická část je založená na výzkumném konceptu Grounded Theory (zakotvená teorie). Studie analyzuje tři oblasti života postiženého jedince – rehabilitaci, školní docházku a každodenní aktivity. Rehabilitaci byla pojata jako soubor diskursivně formovaného vědění dle konceptu M. Foucaulta. Analýzy vedly k závěrům, že významnou roli při reflexi postižení zaujímají rehabilitační a kompenzační pomůcky, které formují tělo postiženého jedince. Zároveň však tyto pomůcky spolu s tělem postiženého jedince formují a utvářejí prostor, ve kterém se tento nachází. V oblasti školní docházky studie ukazuje, že integraci/inkluzi dětí s dětskou mozkovou obrnou lze vnímat jako průnik rozdílných a mnohdy protichůdných diskursů, které toto postižení utvářejí. V oblasti každodenního života je postižení nahlíženo jako součást identity, která vzniká lidským jednáním ve veřejném i soukromém prostoru.
ISBN: | 978-80-7435-739-8 |
EAN: | 9788074357398 |
Počet stran |
185 stran |
Rozměr |
147x210 mm |
Datum vydání |
15. 05. 2019 |
Pořadí vydání |
1 |
Vazba |
kniha, brožovaná vazba |
Jazyk |
český |
Nakladatelství |
Gaudeamus |
Tématická skupina |
8 - Zdravotnictví |
| Neprodejná publikace. Publikaci je možné poptávat zde: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta |